Pratite nas

Razglednice

Znate li gdje se nalazi Cecino ostrvo: PUT DO NJEGA VODI IZNAD PROVALIJE, A OPASAN JE SAJLAMA

Published

on

Kada nam kažete Manjača, uvijek je asocijacija bila na ogromno zeleno prostranstvo prepuno vrtača, rasutih stada ovaca i krava, toplih ljudi i ukusne jagnjetine. Međutim, ova krajiška ljepotica

O tome na “putovanjuzapet” piše Cica Jovanović. Ona je sa članovima svoje porodice obišla prirodne dragulje na Manjači. Na području Opštine Ribnik nalaze se Mačkića stijene ili Mačkića kamen sa kojih se pruža pogled na Klekovaču, Grmeč, Osječenicu, Šišu, Bobiju, Ždralicu, Mulež i Plješevicu. Ime su dobile po selu Mačkići, udaljenom 3 km od naselja Sitnica.

Mačkića stijene se protežu u pravcu sjever – jug u ukupnoj dužini od 1,5 km. Imaju strme, visoke litice koje dostižu visinu i preko 200 metara. Stijene su okrenute ka selu Mačkići i podsjećaju na odbrambene zidine nekog utvrđenja. Doduše, i jesu stanovništvu pružale zaštitu, sklonište, tokom svih nedaća koje su ih zatekle. Uvijek se u zbjegove išlo u pećine Mačkića stijena.

Ova strmina je nastala kroz dugi niz godina usljed erozije zemljišta koje se spuštalo u Banjičku dolinu. Dolina je upravo i dobila naziv po njenoj rijeci Banjici. Nismo vidjeli rijeku, ali smo je u više navrata čuli kako šumi.

Mačkića stijene podijeljene su na više dijelova, od kojih neke imaju imena, dok su druge bezimene. Najznačajniji dijelovi stijena su: Pećinska vrata (Mačkića i Babića vrata), Jakova pećina, pećina Ogledalo, Šuplji kamen, police, skele, Crljeni kamen, šuma “Okruglica” itd.

Mačkići su vrlo vezani za ove stijene i za njene tajne. Nekada su čak i vrijeme prognozirali na osnovu pećine Ogledalo. Ukoliko je pećina bila tamna, mogla se kiša očekivati. Pri svjetlijim bojama, sunce im se smiješilo.
Za većinu dijelova Mačkića stijena su vezane neke legende koje je okolno stanovništvo vrlo rado prepričavalo i prenosilo sa koljena na koljeno.

U prilog tome govori i put koji je ljudskom rukom isklesan u samim stijenama i izdaleka se vidi kao ravna linija po sredini litica koja vodi od jedne do druge pećine. Ovaj put nije preporučljiv za kretanje iz bezbjedonosnih razloga. Uzak je, neobezbjeđen, u više navrata prekinut odronima i poprilično je nizak.

Šetnja “Orlovom stazom”
Uživanje u Mačkića stijenama i njegovoj okolini je sada omogućeno novom “Orlovom stazom” izgrađenom u sklopu Via Dinarica projekta. Sam naziv je staza dobila po orlu krstašu (Aquila heliacala), koji nastanjuje ove prostore i nalazi se na crvenoj listi zaštićenih vrsta Svjetske unije za očuvanje prirode. Ovo je samo još jedan od dokaza da se radi o ekološki čistoj sredini.

Na putu Banja Luka – Sitnica – Gornji Ribnik postoji obilježeno skretanje ka selu Mačkići. U produžetku se može autom do vodovodne stanice. Parkirajte se na proširenju pored puta. Desno odavde, obilježena planinarska staza vodi u avanturu od 10 km (u oba smjera).

Staza vodi po Mačkića stijenama i obilazi par prekrasnih vidikovaca: Ploče, Dugi kamen, Cecino ostrvo.

Nas je vrijeme poslužilo, tako da smo sa klupica na vidikovcima uživali u prekrasnom pejzažu i jesenjim bojama. Maglu smo ostavili ispod sebe, što je ambijentu dalo još malo mističnosti. Idavde možete vidjeti Cecino ostrvo. Kažu, da je put do njega izrazito uzak iznad provalije. Snabdjeven je sajlama, ali je idealan za one željne adrenalina.

Na Manjači, Đurinom stazom, kraj Dugog ostrva možete otići do Mačkića pećine. Put je divan. Mačkića pećina ima dva velika ulaza. Prvi ulaz okrenut je prema zaseoku Babići, na sjeveru, i zove se Babića otvor. Upravo kroz ovaj otvor se ulazi u Mačkića pećinu pomoću sajle koja olakšava kretanje. Drugi ulaz je okrenut prema Mačkićima i po tome nosi naziv Mačkića otvor.

Legenda govori da se u pećini sakrila neka bosanska banica (crna kraljica) sa svojom vojskom, slugama i narodom. Živjela je ona tu dugo i branila se od neprijatelja. Glavna straža joj je bila južno od pećine u šumici Kletištu. Šumica je dobila ime po tome što se tu vojska banici zaklela na vjernost.

Kraljicu banicu je napao neki Deli-baša sa sjevera, s jednog brda, koje se danas zove Deli-bašino brdo. Sa toga brda je pobijedio banicu i protjerao iz pećine, te sam zauzeo pećinu. Banicin novac je ostao zakopan u Crvenoj stijeni, pa tvrde da tu i danas leži blago.

Smatra se da je po crnoj kraljici – banici i rječica Banjica dobila ime.

U jednoj velikoj pukotini u stijeni, na visini od 20-ak metara, nalazile su se velike drvene merdevine koje su svjedočile o priči ukradenog kotla prepunog kraljičinog blaga.

Legenda kaže da je u selo došla grupa nepoznatih ljudi koja je zaposlila nekolicinu mladića iz sela, napravila skelu i krenula u kopanje unutar pukotine u stijeni. Malo su plaćali radnike i hranu, ali su više jeli na veresiju i obećavali platu po obavljenom poslu.

Kada su došli do samo njima znanog cilja, otpustili su ljude kući pod izgovorom da se odmore. Ujutro, kada su seljaci došli po dogovoru, nije bilo ni neznanaca niti novca za hranu i obavljeni posao. U pukotini su uočili samo rupu za koju se smatra da je krila kraljicin kotao.

I sada se na tom mjestu crljeni zemlja i nikako ne može da obraste travom niti drugim biljnim svijetom.

Ponekad je po Mačkića stijenama pronađen kovani novac nepoznatog porijekla. Na sebi nije imao obilježja godine iz koje potiče, kao ni vladara za čijeg vremena je napravljen. Postojao je samo ispis „Viktoria“ i lice mladog čovjeka sa kosom začešljanom preko glave. Moguće je da je ovo prosuti banicin novac. Tražili smo ga i mi i po pećini i oko pećine, ali ništa. Ostali smo kratkih rukava.

Pećina je prvi put istražena 1976. godine od strane čačanskih speleologa, ali zbog nedostatka opreme i teških uslova, nisu mnogo otkrili. 2012. godine su slovenački speleolozi istraživali do 120 metara dubine i 450 metara dužine pećine. Imaju dovoljno dokaza da se jama ne završava tu već da ima još neistraženih prostora.

Po ulasku u pećinu svi smo upalili svoje lampe, ukrstili ih i istraživali po ovom tajnovitom prostoru. Nakon uskog prolaza, zabljesnula nas je prostrana dvorana, vrlo malo osvjetljena vanjskim svjetlom.

Nije potrebna speleološka oprema za ulazak u prvu dvoranu pećine. Na kraju dvorane se nalazi veliko obrušeno kamenje, koje onemogućava daljnje kretanje. Nije preporučljivo na njega se penjati zbog njegove nestabilnosti i očuvanja pećinskog nakita.

Sama unutrašnjost pećine je bogata pećinskim nakitom koje je voda tokom mnogo godina formirala od krečnjaka. U toku jedne godine se stvore naslage debljine jednog nokta. Baš zbog toga ne lomite pećinske ukrase. Naša bahatost može da naruši ono što je priroda vijekovima stvarala. Pravi planinari uživaju u prirodi i njenom bogatstvu, a ne nose ga kući. Kada se pećinski nakit iznese iz pećine, izgubi svoj sjaj. Zalud im trud.

Strop je prepun stalaktita koji teže da se priljube uz stalagmite. Nadam se da ih niko neće dirati dok ne ispune svoje dugogodišnje želje da se spoje u jedno.
Postoji veliki broj dokaza da su ljudi mnogo godina unazad koristili pećinu. Na ulazu sa desne strane, na kamenu, su bile ispisane nepoznate riječi na nepoznatom jeziku. Mnogi ljudi su dolazili u pećinu, ali niko nije znao značenje niti porijeklo ispisanih tekstova.

Dokaz da su ljudi nekad koristili pećinu su i dupla ulazna vrata pećine koja štite unutrašnjost od spoljnih uticaja. Ovdje se nalazilo i starog grnčarskog posuđa, noževa, sjekira, sablji, koplja…

Mačkića pećina imala je i svoj životinjski svijet. U njoj su živjeli golubovi, sove, kao i orlovi krstaši. Mi nismo pronašli nikakvu životinju, samo skelete neke od njih.

Od Babića vrata kroz niski prolaz se dolazi do Mačkića vrata. Odmorite se ovdje.
Postavljene su i drvene klupe za putnike namjernike. Mir, priroda, porodica i ljudi koji istinski vole prirodu. Treba li još nešto. (Naj portal)

Razglednice

Ruskinja Elena Šket u Banjaluci izrađuje zdrave slastice: Bijeli šećer nema nikakve nutritivne vrijednosti, samo prazne kalorije

Published

on

Sa sjevera Rusije u Bosnu i Hercegovinu, Elena je došla prije desetak godina. Ovdje je osnovala porodicu, ali i stekla novi hobi koji prerasta u ozbiljan biznis- pravljenje zdrave čokolade bez šećera.

Ruskinja Elena Šket se prije desetak godina doselila u Bosnu i Hercegovinu. Ova 38-godišnjakinja trenutno s porodicom živi u Banjaluci gdje je razvila slatki hobi – izradu slastica bez šećera. O hobiju koji zapravo polako prerasta u ozbiljan biznis, Elena je rado govorila za naš portal.

-Rođena sam u jako malom (po veličinima Rusije) gradu na sjeveru. Grad se zove Uhta. Sad živim u Banjaluci i baš mi se sviđa i grad i država i divni ljudi koje susrećem. Nakon godina života na sjeveru, ova klima mi baš prija! Planine, prelijepa priroda, otvoreni ljudi, sve ovo svaki dan čini moj život boljim – kaže nam Elena na čistom bosanskom jeziku.

Njeno ime sve više ljudi prepoznaje i veže za brend chocology, a o čemu je riječ, pročitajte u nastavku.

Bez čokolade nisam mogla živjeti

-Sve je krenulo od mojih ličnih promjena 2016. kad sam više pažnje obratila na svoju ishranu, konzumiranje slatkiša koji su mi uvijek bili pri ruci, jer sam veliki slatkoljubac, a bez čokolade nisam mogla živjeti. Uvijek sam sa svakog putovanja donosila neku zanimljivu čokoladu kao i proizvode sa dodatnim šećerom koji nisu ni spadali u kategoriju poslastica ali su ga imali u svojem sastavu. Nisam imala baš mnogo vremena da se ozbiljno bavim slasticama jer je moj primarni posao bilo računovodstvo. No, tada sam u Rusiji probala čokoladu koja ne sadrži zaslađivače i zaljubila sam se! Bila je to čokolada od rogača. Iskreno, prije toga nisam ni znala što je rogač.Tako sam odjednom iz upotrebe izbacila sav bijeli šećer.

Nije mi bilo teško hraniti se zdravo jer volim voće, povrće i žitarice. Osjećala sam se energičnije i raspoloženije. Od tada su moji deserti bili voće i suho voće, no počela mi je nedostajati raznovrsnost slatkiša, stoga sam odlučila početi praviti kuglice od suhog voća, orašastih putera, kakaa, kao i sirove tortice. U to vrijeme, u Rusiji nije bilo razvijeno tržište zdravih slastica tako da mi je sinula ideja da pravim i prodajem kuglice jer su doista ukusne, hranjive i zdrave.

Upitali smo Elenu da nam svojim riječima kaže zašto su klasični slatkiši, industrijski na koje smo navikli – loši.

-Bijeli šećer nema nikakve nutritivne niti bilo koje druge vrijednosti. Prazne kalorije, visok glikemijski indeks, zbog kojeg mi jako brzo dobijamo “dozu” sreće, ali takođe brzo se traži nova “doza”. I tako upadamou začarani krug i stvara se ovisnost. Debljamo se, lažno se zasitimo. Osim toga svi znamo kako šećer utječe na zube, nervni sistem, pogotovo kod djece! I djeca sa takvim izborom slatkiša u prodavnicama, nažalost, jako rano dobiju različite alergije i bolesti, a koje su vezane ne samo za šećer, nego i za ostale štetne sastojke industrijskih poslastica.

Prštim od energije

O benefitima izbjegavanja industrijskog šećera, a koje je osjetila na svojoj koži, Elena kaže da se nikad nije osjećala bolje.

-Od kako ne jedem te kupovne slastice, i te kako sam osjetila poboljšanja razna. Prije sam se često osjećala umorno, neraspoloženo, nenaspavano, letargično. I stalno sam bila u potrazi za novim slatkišem. A kad sam odustala od šećera, nisam mogla vjerovati koliko imam energije! Koža mi je takođe postala mnogo ljepša i čišća!

Elena je još za vrijeme života u Rusiji završila kurs vegan čokolaterije i kako naglašava, doslovno zaronila u svijet čokolade. Dio svog oduševljenja je i nama prenijela.

-Prošla sam kurs vegan čokolaterije u Rusije, ali ne smatram da sam završila, jer učim svaki dan u praksi, kroz razmjenu iskustvom sa kolegama i nastavnicom Marinom Osadčenko (osnivačem škole vegan čokolade). Ja sam bukvalno uronila u svijet čokolade. Najzanimljivije je bilo saznati o kakao plodovima (zrnu): da se razlikuje po regijama uzgajanja, da ukus čokolade jako zavisi od tih regija. Da postoje vrhunske aromatične vrste kakao zrna, koja ja i koristim u svojoj proizvodnji. I još mnogo, mnogo toga!

Elenina trenutna proizvodnja odvija se u njenoj kuhinji, ali…

-Na putu sam prema preduzetništvu i nadam se da ću uskoro imati malu proizvodnju sa zvaničnim biznisom, da bih mogla širiti bezštetne poslastice u prodavnice i kafe slastičarne koje podržavaju zdravi način života!

Više o Eleninom slatkom i zdravom biznisu možete saznati na njenom Instagram profilu chocology.ba.

Zašto su neke čokolade jeftinije od drugih?

Kakao maslac. Često se zamjenjuje različitim jeftinim biljnim ili mliječnim mastima. Hidrogenizirane masti smanjuju cijenu čokolade ali i oduzimaju njen ukus i kvalitetu.

Zaslađivači. Dodavanje prirodnih sirupa, meda, nerafiniranih šećera uvijek je skuplje nego stavljanje bijelog šećera koji često u deklaracijama stoji na prvom mjestu. To znači da je od njega u većem dijelu sastavljena industrijska čokolada čime se maskira okus jeftinih sastojaka i pogoršava kvalitetu.

Kakao prah. Čokolade na policama prodavnica uglavnom sadrže jeftiniji kakao prah s nižim intenzitetom okusa i takve čokolade nemaju puninu arome dok ih konzumirate, za razliku od aromatične kakao paste koja se koristi u visokokvalitetnim čokoladama kakve su Chocology čokolade.

Arome. Da bi industrijska čokolada imala intenzivniji miris i okus, proizvođači često dodaju vještačke arome.

Topinzi i punjenja. Kraft čokolade sadrže kvalitetno liofilizovano voće, orašaste plodove, prirodne boje i mirise voća i začina koji se mogu dodavati i kombinirati po želji klijenta, dok masovne čokolade naravno nemaju takve opcije.