Pratite nas

Zanimljivosti

Tradicija stara 200 godina: DA LI STE ČULI ZA HAJR SLADOLED?

Published

on

Sladoled Gorele, koji nosi naziv po istoimenom distriktu u crnomorskoj turskoj provinciji Giresun, specifičan je jer se pravi od mlijeka, šećera, salepa i korijena sladića, a tradicija pravljena ovog sladoleda na obali Crnog mora stara je 200 godina.

No, ono što ga izričito čini posebnim jeste što je to “hajr sladoled”, piše Anadolija..

Kako je riječ o vrlo značajnom i višestoljetnom naslijeđu, sladoled Gorele, u narodu poznat i kao “seoski sladoled”, zaštićen je 2019. godine tako što je registrovan i dodijeljena mu je oznaka o geografskom porijeklu.

Ono što je posebno specifično za ovaj sladoled i ovo područje jeste da se on dijeli mještanima besplatno kao hajr ili dobro djelo, odnosno smatra se činom dobročinstva i dobrim dijelom priznatim kod Boga, kao što je slučaj s dijeljenjem halve. Osoba koja to želi učniti plati proizvođaču sladoleda za određenu količinu, a on kasnije pakuje u plastične posude i dijeli mještanima.

Načelnik općine Gorele Tolga Erener kazao je novinaru AA kako tradicija i kultura seoskog sladoleda traje duže od dva stoljeća. Dodao je kako je sladoled zaštićen i na taj način ga žele sačuvati i prenijeti budućim naraštajima.

“Želimo ga predstaviti našim ljudima, a posebno turistima. Želimo da svi koji prolaze kroz Gorele okuse naš sladoled. Sadržaj šećera je toliko nizak da ga mogu konzumirati i dijabetičari. Turisti koji idu na turneju po Crnom moru svakako bi trebali doći i probati sladoled – kazao je načelnik Erener.

Pojasnio je kako se sa sladoledom Gorele nastavlja čuvati i takozvana “sebilj kultura”, a ovaj termin prvenstveno se odnosi na tradiciju podizanja hajr česme ili javne česme kao trajnog dobra koje se podižu pred duše umrlih roditelja ili bliskih drugih članova prodice, da bi se mještani ili putnici prolaznici mogli osvježiti. U tom kontekstu, u Goreleu se mještanima dijeli sladoled.

“Ljudi za svog oca ili majku uplate novac u radnju gdje se pravi sladoled, a sladoledžija kasnije naglas govori da se sladoled dijeli beslatno i za koju svrhu – kazao je Erener.

Faik Abdal (60) pola vijeka pravi sladoled Gorele, od svoje desete godine, a vještinu je naučio od oca.

Pojasnio je kako “sebilj kultura” dijeljenja sladoleda mještanima kao čin dobra ima značajno mjesto u ovog malog crnomorskog mjesta.

“Ljudi dođu i uplate 50-100 lira i mještanima dijele sladoled. Neko (za svoje umrle) odluči podignuti česmu, neko da novac za džamiju, a neko pak plati sladoled da se podijeli narodu u smislu da je to sevap. Ponekad se znalo dešavati da dnevno podijelim oko 200 čaša sladoleda – kaže sladoledžija Abdal.

Poručio je kako je značajno da sladoled Gorele ima oznaku geografskog područja.

“Ne može svako praviti sladoled Gorele, ima i onih koji ga ne prave na originalan način. Neki u okolnim pokrajinama prodaju sladoled s različitim okusima pod imenom Gorele. Međutim, on ima poseban okus i svoju konzistenciju. Na to bi građani trebali obratiti pažnju – upozorio je Abdal. (Naj portal)

Zanimljivosti

Misterije: Kako je grad sa 40.000 stanovnika nestao preko noći?

Published

on

Prije oko 4.500 godina nastao je grad Mohendžo-daro, koji se nalazio na području današnjeg Pakistana. Grad je na svom vrhuncu imao i do 40.000 stanovnika. Onda je iznenada nestao u ruševinama.

Mohendžo-daro je jedno od najvećih gradova civilizacije Harapan ili civilizacije doline Inda. Rakhaldas Bandiopadhiai ga je otkrio 1922. godine.

Parirao velikim silama

Tokom 1930-ih, velika iskopavanja su sprovedena na lokalitetu pod vođstvom Sir Johna Marshalla, D.K. Dikshita i Earnesta MCcaya.

Iskopavanja se i dalje sprovode. Međutim, želja mnogih arheologa je da se ovo nalazište maksimalno zaštiti od spoljnih faktora ili da se zatrpa, jer će brzo nestati.

Ovaj grad je, bez sumnje, parirao velikim silama starog Egipta, Mesopotamije i Krita. Život u ovom gradu je trajao jako dugo, on se razvijao i rastao, dok iznenadan nije pao i nestao.

Drugi gradovi civilizacije u dolini Inda propale su otprilike u isto vrijeme.

Inače, Mohendžo-daro u prevodu na znači “Humka mrtvih ljudi”. Prema UNESCO-u, nalazište se prostire na 250 hektara. Ali je samo trećina arheološki iskopana.

Grad je nastao oko 2.500 godina prije nove ere i njegova izgradnja je bila dobro planirana, na šta ukazuje urbani plan grada. Veći dio grada bio je izgrađen od pečene cigle, koje su bile standardizovani građevinski materijal.

Na svom vrhuncu, metropola je imala ravne puteve koji su se ukrštali pod pravim uglom, stvarajući gradske blokove poređane sa gradskim centrima, javnim kupatilima, kulturnim centrima, sakralnim građevinama za sveštenike, složenim sistemom odvodnjavanja i velikom žitnicom.

Ovo je 10 najljepših svjetskih gradova: POGODITE KOJI JE PRVI NA LISTI

Kuće su bile opremljene kupatilima od cigle, a mnoge su imale i toalete. Otpadne vode iz njih su odvođene u dobro izgrađene kanalizacije koje su tekle duž središta ulica, pokrivene ciglama ili kamenim pločama. Cisterne i bunari fino izgrađeni od pečene cigle su održavali javne zalihe pitke vode.

Pored svega što drevni grad jedne civilizacije može da sadrži bilo bi očekivano pronaći i grad mrtvih, odnosno groblje. Ali groblje nije otkriveno. Umjesto toga pronađeni su skeletni ostaci 40 osoba rasuti po čitavom drevnom gradu.

Napušteni grad

Oko 1800. do 1700. godine prije nove ere, Mohendžo-daro biva napušten. Ranije se mislilo da je grad uništen napadom spoljnih neprijatelja, poput indoevropljana. Međutim, nema tragova požara, niti bilo kakve razorne katastrofe.

U slojevima ruševina, pepela i krhotina nađeno je 40 skeleta. Neki su ležali na ulicama u zgrčenim položajima poput žrtava kastastrofalnog događaja.

U prostoriji sa javnim bunarom, u jednom dijelu grada, pronađeni su skeleti dvije osobe za koje se činilo da su očajnički koristile svoje posljednje ostatke energije da se popnu uz stepenice i da izađu na ulicu.

U blizini su ležali prevrnuti ostaci još dvojice. Na drugim mestima u toj oblasti pronađeni su “čudno izobličeni” i nekompletni ostaci devet osoba, vjerovatno bačenih u jamu.

U uličici između dvije kuće u drugoj oblasti, još šest skeleta je bilo prekriveno zemljom.

Često se ova scena na nalazištu dovodila u vezu sa napadom neprijatelja.

Međutim, fizičko antropološka studija Keneta Kenedija dokazala je da oni nisu ubijeni, već da su umrli od nečega drugog što nije ostavilo tragove na skeletnim ostacima.

Uspomene iz sarajevskih kafića: ŠTA PIJEŠ, ŠTA ĆE TI TREBA POPITI?

Budući da je ona sprovedena jako davno, nije na odmet odraditi ponovo antropološku analizu skeleta sa fizičko-hemijskim analizama, prenosi Nova.

Značajni dokazi

Jedna od novijih teorija jeste da je drevni grad pretrpio velike poplave i da su ljudi umrli od posljedica bolesti koje se prenose vodom, kao što je kolera.

Nedavna istraživanja otkrila su značajne dokaze o poplavama u Mohendžo-darou u obliku mnogih slojeva muljevite gline.

Rijeka Ind je bila sklona da promijeni svoj tok i kroz vjekove se postepeno kretala prema istoku, što je povremeno dovodilo do poplava unutar granica grada.

Zaista, činilo se da su masivne platforme od cigli na kojima je izgrađen grad i utvrđenja oko njegovih dijelova dizajnirani da obezbijede zaštitu od takvih poplava.

Uslovi bi bili idealni za širenje bolesti koje se prenose vodom, posebno kolere, iako se ne može dokazati da su se pojavile epidemije kolere.

Možda je u pitanju neka druga zarazna bolest, za koju su neophodna dodatna ispitivanja skeleta, prenosi “sveoarheologiji”.

Nastavi čitati

Preporučujemo

Trending