Zanimljivosti
Znate li šta su kuke dobrote: OBIČAJ DARIVANJA KOJI POTIČE IZ TURSKE
Za takozvane kuke dobrote mnogi su imali prilike da čuju. Bilo je i ljudi koji su odgovorili na njih i ostavljali određene namirnice za ljude, koji trenutno nisu u situaciji da ih kupe. U vrijeme pandemije u Italiji takođe je sličan običaj bio prisutan.
Manje je poznato da naizgled moderna ideja o plaćanju unaprijed u Turskoj zapravo seže vijekovima unazad. U pitanju je običaj poznat kao „askida ekmek“ i odnosi se posebno na plaćanje hljebom.
U mnogim zapadnim zemljama posljednjih godina postalo je uobičajeno da ljudi ostave novac za dodatnu šoljicu kafe ili za obrok, kako bi osoba kojoj je to potrebno mogla da dobije, jer nije u prilici da plati.
Smatra se da običaj ostavljanja hljeba za ljude koji to sebi ne mogu da priušte potiče iz islama. Zapravo funkcioniše vrlo jednostavno: odete u pekaru i platite dvije vekne hljeba, a sa sobom ponesete samo jednu. Kada plaćate hljeb, naglasite da je jedan od njih namijenjen onima, kojima je potreban. Zatim radnik u pekari pakuje preostalu veknu hljeba i kači na mjesto za to namijenjeno.
Ipak, nije sasvim jasno kada je ovaj običaj počeo da se primjenjuje. Iako postoji slična tradicija u novije vrijeme, poput recimo italijanske „caffe sospeso“.
Da je u pitanju običaj duboko ukorijenjen u islamsku tradiciju, smatra Febe Armanios, profesor istorije, navodeći da je vezan za koncept poznat kao zakat, inače muslimanski stub vjere, koji se fokusira na različita djela milosrđa, navodi BBC.
Darovanje ekmeka, odnosno hljeba posebno je značajno u Turskoj, budući da po islamskom vjerovanju hljeb održava život. Na području Turske hljeb se peče dva puta u toku dana. Obroci se ne mogu zamisliti bez korpe pune svježeg hljeba. Ostaci se nikada ne bacaju, već se od njih obično pripremaju ili prezle ili francuski tost.
Tokom istorije su sultani upravo poštovanje prema hljebu koristili kako bi stekli lojalne podanike. Kako je objasnio Armanios, smatralo se da je dobro uhranjeno stanovništvo poslušno i da je mnogo manje vjerovatno da će se pobuniti ako se cijene osnovnih namirnica, kao što je hljeb, drže pod kontrolom.
Cijena hljeba je bila kontrolisana, a i danas to čini Vlada zemlje. Takođe su Osmanlije podsticale da bogatiji obezbijede hljeb onima, koji to nisu mogli sebi da priušte. Ali je tradicija oduvijek nalagala da siromašni koji uzimaju tako ostavljen hljeb ne bi trebalo da budu posramljeni odavanjem identiteta osobama koje su taj hljeb i donirale.
Ranije se to postizalo postavljanjem takozvanog kamenja za dobrotvorne svrhe u dvorištima džamija. Bila je to neka vrsta stubova sa šupljinama, u kojima je ostavljan novac.
“Bio je to model dizajniran da ne vrijeđa siromašne ljude, tako da davalac i primalac ostaju anonimni jedan drugome – objasnio je Ensar Četin sa Univerziteta u Nevšehiru.
U novije vrijeme su to veb sajtovi sa onlajna kalkulatorima zekata, koje vode dobrotvorne fondacije, koje se oslanjaju na donacije. Pojedinci mogu tačno izračunati koliko novca treba da doniraju. Pojedini sajtovi navode posjetioce da nominuju prodavnice u okruženju u kojima postoji običaj poznat kao askida ekmek. Cilj takvih sajtova je da se to pretvori u nacionalni resurs, koji će podstaći pekare da učestvuju. Tom prilikom koriste poziv na akciju u vidu slogana:
„Pomozimo ljudima koji žive na ulici koji ne mogu da priušte hljeb.“
Korak dalje je otišao jedan turski student, koji je kreirao platformu sa idejom da poveže studente koji su u nevolji, sa kompanijama, koje žele da ih podrže. (Naj portal)
Zanimljivosti
Bh. advokati se oglasili povodom pogrešne interpretacije odluke Evropskog suda za ljudska prava o kriptovanim aplikacijama
U pojedinim medijima u Bosni i Hercegovini i regionu objavljene su pogrešne interpretacije odluke Evropskog suda za ljudska prava (“ESLJP”) od 17. septembra 2024. godine. Ona se odnosi na zakonitost kriptovane aplikacije Encrochat, povodom čega su se oglasili advokati koji pred Sudom BiH zastupaju u predmetima kriptovanih aplikacija.
Izneseni stavovi
– Povodom informacija objavljenih u pojedinim medijima i nekim javnim istupima, uz puno uvažavanje da se u javnosti mogu pojaviti različite interpretacije odluka međunarodnih pravosudnih institucija, kao branioci koji postupaju u krivičnim predmetima u kojima se kao dokazi provode komunikacije iz različitih kriptovanih aplikacija, a u vezi s odlukom Evropskog suda za ljudska prava (“ESLJP”) od 17. septembra ove godine, željeli bismo na ovaj način doprinijeti upoznavanju javnosti s tom odlukom.
Kako su u odnosu na tu odluku izneseni stavovi da ista predstavlja sudsku odluku prema kojoj se ne može ispitivati zakonitost postupka kojim su prikupljani podaci sa kriptovanih aplikacija, smatramo potrebnim da ukažemo na šta se ta odluka zapravo odnosi, kao i na obrazloženje koje je ESLJP dao u toj odluci.
Pomenutom odlukom (a ne presudom), ESLJP je odbacio predstavke aplikanata, britanskih državljana, koje su podnijeli protiv Francuske. Odbacivanje, za razliku od meritornog odbijanja, predstavki znači da je ESLJP našao da nisu ispunjeni svi formalni prethodni uslovi za ispitivanje predstavke u meritumu.
U konkretnom slučaju, ESLJP je takvo odbacivanje predstavki obrazložio time da aplikanti nisu iskoristili djelotvorno pravno sredstvo kojim su pred nadležnim organima Francuske mogli osporavati validnost prikupljenih dokaza.
Pravna sredstva
Prema tome, radi se o jednoj vrlo specifičnoj situaciji koja je isključivo vezana za dvojicu aplikanata i način na koji su prikupljeni dokazi protiv njih, odnosno činjenicu da njih dvojica nisu prije podnošenja predstavki iskoristili sva pravna sredstva vezana za nezakonitost dokaza.
Preduslov iskorištavanja svih efektivnih pravnih sredstava prije podnošenja predstavke je temeljni princip rada i ne samo ESLJP već i Ustavnog suda Bosne i Hercegovine. Predstavke aplikanata koje ne zadovolje ovaj prvi eliminatorni test, neće uopšte biti meritorno razmatrane.
Nije u tom smislu uopšte zanemarivo da se predmetna odluka odnosi na krivični postupak koji uključuje i Evropski istražni nalog kao institut koji je precizno regulisan Direktivom Evropske unije, te kao takav, može se slobodno reći, ne može imati direktnu primjenu na države van Evropske unije – ističe grupa bh. advokata koju čine Nermin Mulalić, Tatjana Vasić, Lejla Čović, Sabina Mehić, Nina Kisić, Jasmin Alikadić, Matteo Gadžić i Lejla Babić.
Odluka ESLJP
Dodaju da se ne može, stoga, uopšte govoriti da odluka ESLJP može imati bilo kakve, a posebno ne tako dalekosežne posljedice na bilo koji drugi postupak u bilo kojoj jurisdikciji, a kako se to u javnosti želi prikazati.
– Željeli bismo ovim putem pozvati i širu i stručnu javnost da se upoznaju sa sadržajem odluke ESLJP koja je dostupna na internet stranici tog Suda i na linku kažu bh. advokati.
-
Astrologija4 godine
Lunarni kalendar: MJESEČEVE MIJENE ZA 2021. GODINU
-
Zanimljivosti4 sedmice
Horor u BiH: Bh. pjevačicu brutalno pretukao suprug, snimak kako je udara nogama u glavu ledi krv u žilama
-
Vidoviti ljudi4 godine
Proročica Vera Čudina “ne vidi” ništa lijepo: TEK NAM PREDSTOJI HAOS, JER STIŽE OPASNIJI VIRUS OD KORONE!
-
Zanimljivosti4 mjeseca
Nafakali doktor Edib Šarić iz Mostara: DOBIO 17 AUTOMOBILA NA POKLON