Pratite nas

Zanimljivosti

Činiti dobro je naš zadatak: JESU LI DANAS DOBAR I LUD BRAĆA?

Published

on

Mnogi misle da je dobrota je vrhunska ljudska osobina, tema razmišljanja najvećih umova. Ona je deklarativno izuzetan kompliment i nije vezana za klasu ni mjesto u društvu. Dobri mogu da budu i pastir i tajkun, uspješni i neuspješni. Kako je onda došlo do poslovice da su „dobar i lud braća“?ot

Dobrota mnogo zna i može, a govori samo osmjehom, rekao je naš nobelovac Ivo Andrić. Da je dobročinstvo jedino blago koje se povećava dijeljenjem smatrao je i italijanski istoričar Čezare Kantu.

Toliko je ispisanih i izgovorenih hvalospjeva na račun dobrote, jedne od najvećih ljudskih vrijednosti i etičkih kategorija. Pa, kako smo onda od onoga da se dobro dobrim vraća spali na dobar i lud su braća? Šta se to dogodilo sa vrlinom nad vrlinama i gdje se izgubila misao da “dobri ljudi svijetle izdaleka poput vrhova Himalaja”?

Činjenje dobrog često se poistovjećuje isključivo sa materijalnim davanjem, što je pogrešno, jer čovjek čovjeku može da pomogne na milion načina. Tako je švajcarski pjesnik Gotfrid Keler govorio da nekoliko dobrih ljudi sobičak uvijek čine toplim, i bez peći, krova i prozora. Jer, spektar manifestovanja ove vrline je širok.

“Da bi ljudi činili dobro, moraju da imaju čime da pomognu drugom. Siromašan ne može da riješi problem siromašnom, ali zato postoje stvari koje se dijeljenjem ne troše. Tako pametan može da pomogne nekome da se edukuje i time ne gubi ništa od svog bogatstva, jer znanje ne može da se potroši. Dobrota se ispoljava i tako što pokazujete čovječnost u odnosu na one koji se od vas razlikuju, a ne tako što, recimo, obožavate svoju naciju, a mrzite sve druge. To se ne može zvati dobrotom”, naveo je sociolog.

Sociolozi tvrde da je malograđanski razmišljati u duhu “činim dobro da bi ti meni činio”. Kada za nekog kažemo da je dobar čovjek, trebalo bi da pred sobom imamo osobu koja je nesebična, ima razumijevanje za druge, tolerantna je, iskrena i znamo da nikog neće zlonamjerno povrijediti. Međutim, sve se češće čuje da se dobro ne isplati ili se čak obije o glavu, jer zlo pobjeđuje i utkano je u sve pore društva.

Živimo u vremenima kada mnogi misle da je lud onaj ko nekome učini dobro. Očigledan je stav da se dobro ne isplati i ne uzvraća.
Naprotiv, često se u životu dešava da od onih koji su od nas primili dobrotu dobijemo nož u leđa. Odatle i dodatna uzrečica da su dobar i glup jedno te isto. Nije rijetko da mudri ljudi, poučeni iskustvima, kriju dobra djela kako ih ne bi svrstali u budale koje je lako nasamariti.

Zlo je zavodljivo, a dobrota skromna i neprimjetna. Problem je samo naizgled složen. Naime, dobrota je lični čin, impuls koji dolazi iz osnove naše ličnosti. Njena najveća vrijednost je da ne očekuje ništa zauzvrat. Dobar čovjek je u miru sam sa sobom i više mu ne treba.

Svjedoci smo da je vrijeme u kome živimo prepuno zla i nepravde. Nije naša sadašnjica ekskluzivna, tako je tokom cijele istorije. Stradaju uglavnom oni koji zaslužuju sve najbolje, a cvjeta talog društva. Toliko je javnih dobročinitelja, humanitarnih organizacija, fondacija i drugih oblika pomoći onima s manje sreće u životu. Slušamo o tome, gledamo i već smo oguglali da dajemo novac za bolesnu djecu, oboljele od teških i rijetkih bolesti, siromašne porodice, ljude bez krova nad glavom… armiji zlosretnih.

Zato se pojam dobrote uglavnom odnosi na materijalno davanje, što je najlakše, ali i najisplativije za lični i javni imidž. Daj nekom novac i spasi dušu. Naravno da se radi o dobrom djelu, ali ovdje dobar i lud nisu braća.

Većini humanitarnih fondacija isplati se pomoć ugroženima jer dobijaju poreske olakšice. Dakle, postoji računica. Nije dobrota pošteđena kalkulacija. Postala je i biznis koji se veoma isplati, a djeluje kao altruizam. Time je njena osnovna svrha – neisplativost, obezvrijeđena. Dobar i lud su braća važi za odnose između čovjeka i čovjeka, kada se dobro ne vraća dobrim, već suprotno.

U svom čuvenom djelu „Pitanja i odgovori“ književnik, filozof i neuropsihijatar dr Vladeta Jerotić veoma se bavio ovim pitanjem. „Treba biti oprezan u činjenju dobrih djela ljudima. Treba biti mudar kome činiš dobro djelo.

Nikad nemoj onom ko bar na neki način nije spreman da ti uzvrati, ne samo adekvatnom količinom dobra koje si mu dao već procijeni ima li u tom čovjeku zahvalnosti. Jer čineći dobro onom ko je nezahvalan, a ti to znaš, odmah u njemu stvaraš neprijatelja. Ne može više da te vidi i u sebi govori: ‘Njemu je lako, on ima, ko zna kako je to stekao…’ Svrstava te u korpus nepoželjnih ljudi u svojoj okolini.“

Tako dolazimo do suštinskog pojma dobrog i ludog kao braće jer nam to govori da onaj kome činimo dobro nije zahvalan. Sve je više javnih ličnosti koje ističu kako su zahvalni – uglavnom bogu – na zdravlju, porodičnoj sreći, uspjehu, novcu i dobrom životu.

Činiti dobro je naš zadatak, ali to se radi samo zbog našeg ličnog zadovoljstva i blaženstva, a blažen je onaj ko sebe ne jede iznutra i ništa ne očekuje zauzvrat. Dobrota je lični čin i isplati se samo onom ko je čini, bez nade za revanš i ikakve koristi za sebe. Ona je čin bez protivusluge!

I na kraju, iako je ova vrijednost degradirana, ne bi trebalo da je se odričemo, niti da prestanemo da je učimo jer je to, kako je tvrdio Sokrat, moguće. Naj portal)

Zanimljivosti

Misterije: Kako je grad sa 40.000 stanovnika nestao preko noći?

Published

on

Prije oko 4.500 godina nastao je grad Mohendžo-daro, koji se nalazio na području današnjeg Pakistana. Grad je na svom vrhuncu imao i do 40.000 stanovnika. Onda je iznenada nestao u ruševinama.

Mohendžo-daro je jedno od najvećih gradova civilizacije Harapan ili civilizacije doline Inda. Rakhaldas Bandiopadhiai ga je otkrio 1922. godine.

Parirao velikim silama

Tokom 1930-ih, velika iskopavanja su sprovedena na lokalitetu pod vođstvom Sir Johna Marshalla, D.K. Dikshita i Earnesta MCcaya.

Iskopavanja se i dalje sprovode. Međutim, želja mnogih arheologa je da se ovo nalazište maksimalno zaštiti od spoljnih faktora ili da se zatrpa, jer će brzo nestati.

Ovaj grad je, bez sumnje, parirao velikim silama starog Egipta, Mesopotamije i Krita. Život u ovom gradu je trajao jako dugo, on se razvijao i rastao, dok iznenadan nije pao i nestao.

Drugi gradovi civilizacije u dolini Inda propale su otprilike u isto vrijeme.

Inače, Mohendžo-daro u prevodu na znači “Humka mrtvih ljudi”. Prema UNESCO-u, nalazište se prostire na 250 hektara. Ali je samo trećina arheološki iskopana.

Grad je nastao oko 2.500 godina prije nove ere i njegova izgradnja je bila dobro planirana, na šta ukazuje urbani plan grada. Veći dio grada bio je izgrađen od pečene cigle, koje su bile standardizovani građevinski materijal.

Na svom vrhuncu, metropola je imala ravne puteve koji su se ukrštali pod pravim uglom, stvarajući gradske blokove poređane sa gradskim centrima, javnim kupatilima, kulturnim centrima, sakralnim građevinama za sveštenike, složenim sistemom odvodnjavanja i velikom žitnicom.

Ovo je 10 najljepših svjetskih gradova: POGODITE KOJI JE PRVI NA LISTI

Kuće su bile opremljene kupatilima od cigle, a mnoge su imale i toalete. Otpadne vode iz njih su odvođene u dobro izgrađene kanalizacije koje su tekle duž središta ulica, pokrivene ciglama ili kamenim pločama. Cisterne i bunari fino izgrađeni od pečene cigle su održavali javne zalihe pitke vode.

Pored svega što drevni grad jedne civilizacije može da sadrži bilo bi očekivano pronaći i grad mrtvih, odnosno groblje. Ali groblje nije otkriveno. Umjesto toga pronađeni su skeletni ostaci 40 osoba rasuti po čitavom drevnom gradu.

Napušteni grad

Oko 1800. do 1700. godine prije nove ere, Mohendžo-daro biva napušten. Ranije se mislilo da je grad uništen napadom spoljnih neprijatelja, poput indoevropljana. Međutim, nema tragova požara, niti bilo kakve razorne katastrofe.

U slojevima ruševina, pepela i krhotina nađeno je 40 skeleta. Neki su ležali na ulicama u zgrčenim položajima poput žrtava kastastrofalnog događaja.

U prostoriji sa javnim bunarom, u jednom dijelu grada, pronađeni su skeleti dvije osobe za koje se činilo da su očajnički koristile svoje posljednje ostatke energije da se popnu uz stepenice i da izađu na ulicu.

U blizini su ležali prevrnuti ostaci još dvojice. Na drugim mestima u toj oblasti pronađeni su “čudno izobličeni” i nekompletni ostaci devet osoba, vjerovatno bačenih u jamu.

U uličici između dvije kuće u drugoj oblasti, još šest skeleta je bilo prekriveno zemljom.

Često se ova scena na nalazištu dovodila u vezu sa napadom neprijatelja.

Međutim, fizičko antropološka studija Keneta Kenedija dokazala je da oni nisu ubijeni, već da su umrli od nečega drugog što nije ostavilo tragove na skeletnim ostacima.

Uspomene iz sarajevskih kafića: ŠTA PIJEŠ, ŠTA ĆE TI TREBA POPITI?

Budući da je ona sprovedena jako davno, nije na odmet odraditi ponovo antropološku analizu skeleta sa fizičko-hemijskim analizama, prenosi Nova.

Značajni dokazi

Jedna od novijih teorija jeste da je drevni grad pretrpio velike poplave i da su ljudi umrli od posljedica bolesti koje se prenose vodom, kao što je kolera.

Nedavna istraživanja otkrila su značajne dokaze o poplavama u Mohendžo-darou u obliku mnogih slojeva muljevite gline.

Rijeka Ind je bila sklona da promijeni svoj tok i kroz vjekove se postepeno kretala prema istoku, što je povremeno dovodilo do poplava unutar granica grada.

Zaista, činilo se da su masivne platforme od cigli na kojima je izgrađen grad i utvrđenja oko njegovih dijelova dizajnirani da obezbijede zaštitu od takvih poplava.

Uslovi bi bili idealni za širenje bolesti koje se prenose vodom, posebno kolere, iako se ne može dokazati da su se pojavile epidemije kolere.

Možda je u pitanju neka druga zarazna bolest, za koju su neophodna dodatna ispitivanja skeleta, prenosi “sveoarheologiji”.

Nastavi čitati

Preporučujemo

Trending